SYROP CHABROWY

7 cze 2015
data:post.title
Chaber to jeden z bardziej znanych kwiatów naszych łąk. Syrop chabrowy robi się od lat, jednak dawno nie wracałam do tego przepisu. Pamiętam czasy kiedy to butelki z chabrem stały na parapecie okna, w jednych robiło się wino a w drugich syrop. Przepis banalnie prosty a smak rewelacyjny. Syrop polecam do lemoniady, herbatki czy po prostu z wodą i lodem.


                                                               SKŁADNIKI : 
  • 1 słoik litrowy płatków chabru, lekko ubitych
  • koło 1/2 kg cukru
  • 1 litr wody
Kwiaty zbieramy w słoneczny dzień, oczywiście daleko od drogi. Same płatki wrzucamy do słoika, zasypując je cukrem, naprzemiennie aż słoik się zapełni. Odkładamy na 3-4 dni w ciepłe miejsce aż płatki puszczą sok ( ja zostawiam słoik na parapecie okna i po dwóch dniach dolewam szklankę wody bo nie zawsze chaber puści sok). Gęsty syrop co jakiś czas mieszamy.
Na trzeci dzień dolewamy resztę wody, mieszamy i syrop filtrujemy przez gazę ( jest gęsty i słodki o jasno fioletowej barwie). Przelewamy do ciemnych butelek, aby nie stracił koloru, przechowujemy w lodówce. Syrop używamy od razu, do rozcieńczenia z wodą, do lemoniady lub herbaty.

Uwagi :
W dzbanku, na zdjęciu jest chaber zsypany cukrem i zalany przegotowaną wodą od razu, taki sposób jest też dobry, czekamy trzy dni, przecedzamy przez gazę i gotowe. Musimy jednak uważać aby nie zrobiło się wino.

 Syrop po odcedzeniu ( ten ze słoika ) jest gęsty i słodki, pachnie chabrem i łąką, myślę że to miły zapach, do napoi będzie super.


5 komentarzy

  1. To jest genialny przepis, nigdy o takim nie słyszałam i koniecznie chcę wypróbować :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój syrop właśnie skończył 1 dzień, niedługo dodam więcej zdjęc aby było wiadomo o co chodzi, ja robiłam taki za dziecka a rodzice winko, czasami podpijałam :) myślę że to świetny sposób na stare przepisy już wprawdzie zapomniane.

      Usuń
  2. Ale efekty! Zrobię dla takich pięknych kolorów!

    OdpowiedzUsuń
  3. A jakby go pasteryzować? Próbowała Pani? No bo bądźmy szczerzy, w lodówce upchnę butelkę, może dwie ale nie więcej, przydałby się metoda umożliwiająca dłuższe przechowywanie

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy zamiast cukru mozna dac miód?

    OdpowiedzUsuń